Speerpunt | Doelstelling | Verwacht resultaat | Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|
Aanleg hoogwaardige fietsverbindingen | Hoogwaardige fietsverbinding Weert – Nederweert | Breed gedragen en afgestemd plan met Provincie Limburg, Gemeente Nederweert, Rijkswaterstaat. | Het plan is vastgesteld. |
Doorfietsroute Weert - Eindhoven (i.r.t. Platform A2) | Uitgevoerd Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) a pakket (deel Weert, Azaleaweg). | Het deel Azaleaweg is in 2022 voorbereid en wordt in 2023 gerealiseerd als onderdeel van de doorfietsroute Weert - Eindhoven. | |
Goedgekeurd plan doorfietsroute Weert - Eindhoven. | Het plan is goedgekeurd. | ||
Aanbod fietsparkeerplaatsen vergroten | Bevorderen fietsverkeer in Weert | Inzicht in de behoefte aan een tweede bewaakte fietsenstalling. | Het inzicht in de behoefte naar de tweede bewaakte fietsenstalling schuift door naar Q2 2023. |
Vastgesteld fietsparkeerplan. | Het fietsparkeerplan wordt gekoppeld aan het parkeerbeleidsplan (auto, vrachtauto, fiets enz.). Dit wordt in 2023 aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden. | ||
Impuls geven aan recreatieve fietsroutenetwerk | Aantrekkelijkere en verkeersveiligere routes voor recreatief fietsverkeer | Afgeronde studie fietsverbinding IJzeren Man en de Weerterbergen. | Studie wordt in 2023 opgeleverd. |
Gegevens welke recreatieve fietsroutes veel gebruikt worden. | Schuift door naar 2023 vanwege andere prioritering. | ||
Stimuleren gezond, duurzaam en veilig mobiliteitsgedrag | Minder CO2-uitstoot op basis van Mobiliteitsplan en routekaart energie | Start onderzoek verduurzamen mobiliteit ambtelijke organisatie. | Schuift door naar 2023 vanwege andere prioritering. |
Vastgestelde beleidsregels (elektrische) deelmobiliteit. | Op 1 november heeft het college van B&W de uitvoeringsregels laadinfrastructuur vastgesteld. | ||
Actieplan duurzame stadslogistiek. | In 2022 is een plan van aanpak (actieplan) vastgesteld. | ||
Vervoer op maat in kernen | Vervoer op maat in dorpen en wijken beschikbaar houden | Goedgekeurd plan van aanpak in samenwerking met Arriva en Provincie Limburg. | De primaire actie voor dit resultaat is gelegen bij de Provincie Limburg. In 2022 heeft een Limburgse OV-dag plaatsgevonden waar het belang van OV besproken is. |
Optimaliseren verbinding Eindhoven (auto, fiets en OV) | Minder reistijd en minder file op A2 | Business case smarthub Weert. | Als onderdeel van de Business case heeft de Provincie Limburg in Q1 en Q2 van 2022, proefritten uitgevoerd vanaf NS Station + potentiële locatie nabij A2. |
Spoorverbinding Hamont - Weert | Versterken personenvervoer "over de grens" | Businesscase NMBS (Belgische vervoerder). | Op 19 december 2022 heeft een werkbezoek plaatsgevonden. In april 2023 wordt een studie ontvangen naar de minimaal benodigde kosten voor het reactiveren van de lijn. |
Oplossen van knelpunten c.q. aanpak verkeersonveilige situaties | Verbeteren verkeersveiligheid Ringbanen | Oversteek Ringbaan-Zuid/Johan Frisolaan gerealiseerd en vergroten rotonde Ringbaan-West/Suffolkweg voorbereid. | De voorbereiding is gestart. Keuze voor de voorkeursvariant volgt in 2023. |
Aanpassen verkeersregelinstallatie (VRI) en aanpak verkeersveiligheid fiets | VRI kruising Ringbaan Oost- Roermondseweg gerealiseerd. | De VRI kruising Ringbaan Oost-Roermondseweg en Ringbaan West-Kazernelaan zijn uitgevoerd in 2022. | |
Minder verkeersongevallen en minder ernstige verkeersslachtoffers | Oplossen kleine verkeersknelpunten | Afhankelijk van meldingen/klachten en prioriteiten. | Binnen het programma Slim, Duurzaam en Veilig is in 2022 een risicoanalyse opgesteld. Hieruit zijn en worden risicovolle verkeersknelpunten opgelost. |