Aanleg hoogwaardige fietsverbindingen
In februari 2022 heeft de gemeenteraad van Weert en van Nederweert ingestemd met de hoogwaardige fietsverbinding Weert – Nederweert. Daarna is het gedeelte dat samen met WML wordt opgepakt in de markt gezet en inmiddels gegund.
Voor de doorfietsroute Weert - Eindhoven (i.r.t. Platform A2) is in het bestuurlijk overleg van 5 oktober 2022 ingestemd met de hoofdlijnen voor de voorgestelde voorkeursvariant in de A2-zone voor de doorfietsroute. Voor Weert geldt dat de Azaleaweg verbinding gerealiseerd dient te worden. Subsidie voor deze maatregel is voorzien via Smartwayz.
Aanbod fietsparkeerplaatsen vergroten
In 2022 zijn de fietsenstallingen binnen de gemeente Weert inzichtelijk gemaakt. Ook is de behoefte naar stallingsvoorzieningen in het centrum van Weert via een enquête inzichtelijk gemaakt. In 2023 wordt dit vervolgd voor het centrum én de wijken / dorpen. Met deze informatie kan gericht het aantal fietsparkeerplaatsen worden vergroot.
Stimuleren gezond, duurzaam en veilig mobiliteitsgedrag
Op 1 november 2022 heeft het college van B&W de uitvoeringsregels laadinfrastructuur vastgesteld. Hiermee is de basis gelegd voor de verdere uitrol van laadpalen en elektrische deelmobiliteit. Ook zijn de mogelijkheden onderzocht hoe deelmobiliteit kan worden uitgerold. Ten aanzien van het mobiliteitsgedrag is intensief samengewerkt met het RMO Midden Limburg en zijn concrete acties op het gebied van lopen en fietsen voorzien in het jaarplan 2023 van het RMO.
Optimaliseren verbinding Eindhoven (auto, fiets en OV)
De gemeente Weert participeert in Platform A2. Platform A2 is belast met het uitvoeren van de MIRT-studie (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Ten aanzien van het realiseren van een HUB nabij de snelweg A2 heeft, als onderdeel van de Business case, de Provincie Limburg in Q1 en Q2 van 2022, proefritten uitgevoerd vanaf NS Station + potentiële locatie nabij A2. De resultaten worden in 2023 verder uitgewerkt tot een concreet voorstel, passend binnen de MIRT-opdracht.
Spoorverbinding Hamont - Weert
Op 19 december 2022 heeft een werkbezoek plaatsgevonden waarbij de Belgische minister Gilkinet, minister Peeters, staatssecretaris Heijnen en bestuurders van vervoersorganisaties en ProRail in gesprek zijn gegaan met elkaar.
Oplossen van knelpunten c.q. aanpak verkeersonveilige situaties
Ten aanzien van de oversteek Ringbaan Zuid / Johan Willem Frisolaan is het, gelet op de opgave die er ligt, wenselijk dat de oversteek in een bredere context wordt opgepakt. In 2023 volgt de keuze voor een voorkeursvariant.
Minder verkeersongevallen en minder ernstige verkeersslachtoffers
Binnen het landelijke programma Slim, Duurzaam en Veilig is het hebben van een risicoanalyse van de eigen gemeente een voorwaarde. Deze risicoanalyse is in 2022 opgesteld. Wegvakken en kruispunten die in de risicoanalyse naar voren komen, komen in aanmerking voor 50% cofinanciering van het Rijk. Het Rijk investeert de komende 4 jaar in totaal € 160 miljoen in verkeersveiligheid. In 2021 heeft Weert reeds voor € 1,3 miljoen aan subsidie ontvangen voor de aanpak van verkeersonveilige situaties. In 2022 heeft Weert geen projecten aangedragen voor cofinanciering, omdat de projecten van 2021 nog in uitvoering zijn.