Programma-verantwoording

Programma 9 Middelen, bestuur en algemeen beheer

Speerpunt

Doelstelling

Verwacht resultaat

Gerealiseerd resultaat

Strategisch personeelsbeleid

Toekomstbestendige organisatie.

Dynamische vorming & opleiding.

Strategisch opleidingsbeleid vastgesteld.

Voorkomen en beheersen van ziekteverzuim.

Effectief verzuimmanagement gericht op preventie, verzuim & re-integratie (streefwaarde verzuim is 5%).

Verzuimmanagement gericht op preventie, verzuim & re-integratie geïmplementeerd. Gemiddeld verzuimpercentage 2022 is 6 %

Organisatieontwikkeling (WinD)

Herijken organisatieontwikkeling en strategisch personeelsbeleid.

Gewerkt aan organisatieontwikkeling.

De organisatie-ontwikkeling is vormgegeven door onder andere het vaststellen van de organisatievisie en de start van het leiderschapsprogramma.

Structureel financieel gezond

Structurele lasten worden gedekt met structurele baten.

De structurele exploitatieruimte is gelijk of groter dan 0%.

De structurele exploitatieruimte in de Begroting 2023 is 0,2%.

Stabiele lokale lastendrukontwikkeling met bij voorkeur zo laag mogelijke lasten voor inwoners

De lokale lastendruk stijgt behalve door externe factoren met niet meer dan het inflatiepercentage en ligt beneden het landelijke gemiddelde (o.b.v. COELO).

De lokale lastendruk is hoogstens gelijk aan het landelijke gemiddelde.

De woonlasten eigenaar-bewoner zijn in Weert (€ 884) lager dan het landelijk gemiddelde (€ 904).

Interne en externe dienstverlening met optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden

Klaar zijn voor de wettelijke veranderingen en het gewenste niveau van (digitale) dienstverlening.

Wettelijke vereisten zijn geborgd in combinatie met het gewenste niveau van (digitale) dienstverlening (BRO, WDT, WEP en WOO).

De projecten en borging zijn gestart en lopen door in 2023.

Tevreden klanten voor de balie, telefonie en digitaal loket door snel en een kwalitatief goed antwoord.

De klanttevredenheid komt overeen met de landelijke benchmarkcijfers van de monitor Dienstverlening van de NVVB.

Klanten zijn tevreden over de verschillende vormen van dienstverlening.

Masterplan Digitale Transitie

Een efficiënte organisatie die met de juiste digitale middelen (samen)werk.

Afgerond Masterplan Digitale Transitie.

Het masterplan digitale transitie is afgerond. De verdere implementatie van de digitale samenwerkingsomgeving is projectmatig opgepakt.

Toekomstbestendige dienstverlening vanuit Publiekszaken

Toekomstbestendige dienstverlening.

Afgeronde Ontwikkelagenda Publiekszaken 2019-2022.

De ondersteuning van de burgerzakenprocessen is geoptimaliseerd met extra modules in de applicatie I-burgerzaken.

Gemeentelijke communicatie gericht op het nog meer creëren van verbinding

Organisatie en bestuur optimaal uit te rusten ten behoeve van meer verbinding en interactie met inwoners, ondernemers en instellingen.

Inzet van de juiste middelenmix en boodschap per onderwerp en doelgroep;
Doorontwikkeling social media kanalen: van zenden naar verbinden;
Inrichten mogelijkheden voor monitoring en effectmeting.

Bestuur en medewerkers zijn gefaciliteerd om vanuit het coalitieprogramma en de strategische visie 2030 helder te communiceren over doelen en aanpak. De voorbereiding voor de vernieuwde social mediastrategie waarbij meer wordt gestuurd op specifieke doelgroepen is afgerond, vaststelling volgt in 2023. Medewerkers zijn (opnieuw) geïnformeerd en getraind om te schrijven op B1 taalniveau.

Participatie

Benutten van de kracht en inzet van de samenleving om tot beter beleid te komen.

Participatie verder ontwikkeld.

Samen met de raad, college en organisatie is er in gesprek gegaan over onder andere de visie op participatie. Daarnaast zijn participatieadviezen op lopende projecten uitgebracht.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2023 15:26:13 met de export van 05/24/2023 15:02:18