Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningschap Risse Groep
Werkvoorzieningschap Risse Groep
Programma 2
Vestigingsplaats
Weert
Bestuurlijk belang
De gemeente Weert is, evenals de andere deelnemende gemeenten (Cranendonck en Nederweert), met 2 collegeleden in het bestuur vertegenwoordigd.
Financieel belang
8.583
Jaarrekening:
Financieel resultaat
234
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
616
849
Vreemd vermogen
3.182
2.931
Bedrijfsactiviteiten
In de Participatiewet zijn de WWB, de Wsw en een deel van de Wajong samengevoegd. De Wsw-oud wordt door Risse Groep uitgevoerd. Daarnaast speelt Risse Groep een belangrijke rol in het ontwikkelen van arbeidsmogelijkheden voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt die vallen onder andere sociale wetgeving dan de Wsw.
Ontwikkelingen
Risse Groep ontwikkelt zich vanaf 2022 conform de 4 ontwikkellijnen die in de Toekomstvisie Risse Groep 2021-2030 "Samen maken we werk van talent" in december 2021 zijn vastgesteld.
Risico's
Momenteel is er sprake van een afnemende (structurele) meerjarige aanvullende gemeentelijke bijdrage. Verder kunnen de financiële effecten van het uitvoeringsprogramma Toekomstvisie Risse Groep 2021-2030 afwijken van de huidige inschatting. Risse Groep beschikt over een beperkte buffer in het weerstandsvermogen om nieuwe tegenvallers zelfstandig te kunnen opvangen.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Programma 2 en 6
Vestigingsplaats
Venlo
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt benoemd door het algemeen bestuur en bestaat uit:
de voorzitter van algemeen bestuur;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie GGD;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie Veiligheid zijnde algemeen bestuursleden.
De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.Financieel belang
5.613
Jaarrekening:
Financieel resultaat
965
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
7.683
6.551
Vreemd vermogen
58.712
52.433
Bedrijfsactiviteiten
In een veiligheidsregio wordt samengewerkt door verschillende besturen en diensten bij de uitvoering van taken op het terrein van brandweerzorg, rampen- en crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening, openbare orde en veiligheid.
Binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord werken brandweer, GGD en crisisbeheersing samen. Ook is de veiligheidsregio een samenwerkingsverband tussen de politie, gemeenten, defensie, waterschappen, Rijkswaterstaat, ambulanceZorg Limburg-Noord en Prorail. Het doel van de samenwerking is om gezamenlijke voorbereidingen te treffen en de aanpak van een ramp of crisis gecoördineerd tot stand te brengen.
Ontwikkelingen
- De veiligheidsregio coördineert de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dit is na de coronacrisis en het hoogwater in de zomer van 2021 de derde crisis op een rij.
- In 2022 is het Rampenbestrijdingsplan Hoogwater Limburg van kracht geworden. Dit plan is vroegtijdig geactualiseerd naar aanleiding van de hoogwatercrisis in 2021.
- De maatschappelijke thema’s gezondheid en veiligheid zijn aan verandering onderhevig. Dit heeft te maken met nieuwe of veranderde wet- en regelgeving, verschuiving in taken tussen lokale en landelijke overheid, veranderende samenstelling van de bevolking, veranderende waarden en normen, verschuiving van risico’s en verdergaande digitalisering.
- Aangaande de brandweer is de conclusie dat de (voornamelijk wettelijke) taken van de VRLN met de visie Brandweer 2030 goed zijn belegd. De veranderingen zijn in gang gezet en vragen de komende periode de nodige aandacht, ook in de interactie tussen gemeenten en VRLN.
- De VRLN heeft de een visie op crisisbeheersing in 2030 uitgewerkt, waarin ook de samenwerking met buurregio’s (in Nederland, België en Duitsland) en informatie-gestuurd werken in samenwerking met gemeenten een belangrijke plaats innemen.
Risico's
-
- Gemeenschappelijke regelingen
RUD Limburg Noord
RUD Limburg Noord
Programma 1
Vestigingsplaats
Venlo/Roermond
Bestuurlijk belang
De GRRUD LN heeft een algemeen bestuur, dagelijks bestuur, een directeur en een kleine ambtelijke organisatie.
De gemeente Weert is via een collegelid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.Financieel belang
113
Jaarrekening:
Financieel resultaat
135
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
211
346
Vreemd vermogen
866
1106
Bedrijfsactiviteiten
De Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (GRRUD LN) is met ingang van 1 januari 2018 praktisch van start gegaan met 15 Noord- en Midden-Limburgse gemeenten en de provincie als deelnemers.
Binnen de huidige exploitatie is een post van € 50.000 opgenomen voor onvoorziene uitgaven. De RUD Limburg Noord beschikt niet over een algemene reserve.
Ontwikkelingen
Naar alle waarschijnlijkheid treden per 1 januari 2024 de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouwen in werking. Het hieruit voortvloeiende digitale stelsel wordt verder geïmplementeerd.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zullen taken en bevoegdheden vanuit de huidige Wet bodembescherming van provincies naar gemeenten verschuiven. De gemeenten worden daarmee verantwoordelijk voor de bodemkwaliteit en de sanering van bodemverontreiniging. Het is op dit moment nog onvoldoende duidelijk of en hoeveel budget er voor de overdracht van bodemtaken landelijk beschikbaar komt en welke werkzaamheden door herschikking met bestaande formatie kunnen worden uitgevoerd.
In 2022 is een eerste aanzet gedaan om tot een regionaal beleidskader te komen, dit is in december 2022 vastgesteld door het algemeen bestuur. In de loop van 2023 wordt dit regionaal beleidskader verder uitgewerkt.Risico's
Het is mogelijk dat met de post onvoorzien van € 50.000 de risico’s niet afgedekt kunnen worden. Elke deelnemer neemt deel in het risico van een negatief resultaat.
- Gemeenschappelijke regelingen
Omnibuzz
Omnibuzz
Programma 2
Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn 30 Limburgse gemeenten vertegenwoordigd. Deze gemeenten hebben de ambitie om het doelgroepenvervoer toekomstbestendig te organiseren, met een nadrukkelijke aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
Financieel belang
680
Jaarrekening:
Financieel resultaat
3.382
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
4.242
4.422
Vreemd vermogen
3.626
1.977
Bedrijfsactiviteiten
Omnibuzz regelt het doelgroepenvervoer voor inwoners van Weert met een mobiliteitsbeperking. De kosten worden uit het WMO budget voldaan. Omdat gemeenten naast WMO vervoer ook verantwoordelijk zijn voor andere vormen van doelgroepenvervoer, zoals het WMO begeleid vervoer (dagbesteding en dagopvang), het vervoer in het kader van de Jeugdwet en het leerlingenvervoer, wordt gestreefd naar een gefaseerde instroom van deze vervoersvormen om synergievoordelen te behalen.
Op verzoek van en in overleg met de deelnemende gemeenten is door Omnibuzz een pakket aan maatregelen uitgewerkt met als doel zowel de organisatie als de klant slimmer en efficiënter om te laten gaan met de beschikbare middelen.
Ondanks de stijging van de vervoersintensiteit is de kwaliteit van het vervoer uitstekend gebleven.
Op basis van de visie “Goed, veilig, betrouwbaar en betaalbaar doelgroepenvervoer voor nu en later” heeft Omnibuzz verder invulling gegeven aan de ambitie om te groeien tot een professionele regiecentrale.Daarnaast organiseert Omnibuzz, naast de reguliere overlegmomenten, themasessies voor ambtenaren en sturen ze 6x per jaar een bestuurlijke informatiebrief over de lopende gang van zaken qua vervoer en financiën alsmede actuele thema’s.
Ontwikkelingen
De door de coronapandemie ontstane daling van het vervoer is nog niet volledig terug op het oude niveau van vóór Corona. Daarnaast is er bij de taxibedrijven net zoals bij andere bedrijven sprake van personeelstekort en hebben ze te maken met hogere energieprijzen waardoor de verduurzaming van het wagenpark vertraging oploopt.
Risico's
Momenteel zijn er geen significante risico's te melden.
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Programma 4 en 5 en algemene dekkingsmiddelen
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn alle deelnemende gemeenten en waterschappen vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 5 leden, te benoemen door het algemeen bestuur.
Financieel belang
bijdrage 2022: 741
Jaarrekening:
Financieel resultaat
792
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
-362
1.982
Vreemd vermogen
9.395
8.199
Bedrijfsactiviteiten
BsGW draagt zorg voor het heffen en innen van alle lokale belastingen (van 29 van de 31 Limburgse gemeenten en van het Waterschap Limburg) en beheert de authentieke basisregistratie WOZ (administratie en waardering). Het takenpakket bestrijkt het taakveld van advisering en opstellen van conceptverordening(en), de opbouw van benodigde basisregistraties en het opleggen en innen van de aanslagen tot en met de dwanginvordering. Afhandeling van klantreacties gedurende al deze processtappen behoort eveneens tot het takenpakket.
Ontwikkelingen
Majeure ontwikkelingen bij BsGW zijn het project aanbesteding hosting en applicatie (AHA) en het project harmonisatie en herijking kostenverdeelmethodiek (KVM). BsGW investeert als kwaliteitsorganisatie continu in de ontwikkeling van kennis en resultaatbewustzijn van zijn medewerkers. Dit wordt aangetoond via een presentatie van bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsnormering.
Risico's
Het voornaamste risico dat voor de gemeente uit dit samenwerkingsverband voortkomt zijn de hoge proceskosten in verband met het afhandelen van bezwaarschriften en ontwikkelkosten. Dit blijft een aandachtspunt.
Ook de aanbesteding en nadien de uitrol van een nieuwe belastingapplicatie blijven mogelijk bedrijfsvoeringstechnische risico's. - Gemeenschappelijke regelingen
BVO ICT Noord- en Midden Limburg
BVO ICT Noord- en Midden Limburg
overhead
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
Bedrijfsvoeringsorganisatie.
Van iedere deelnemende gemeente zit één lid van het college in het bestuurFinancieel belang
1.516
Jaarrekening:
Financieel resultaat
455
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
424
879
Vreemd vermogen
826
1.173
Bedrijfsactiviteiten
Het doel van de samenwerking is een flexibelere, efficiëntere en professionelere dienstverlening op het gebied van Informatie en Communicatie Technologie (ICT). Per 1-5-2021 zijn ook de gemeenten Asten en Someren toegetreden tot de BVO.
In de BVO vormen de gemeenten samen één bestuurslaag: het bestuur. De deelnemende gemeenten zijn: Roermond, Venlo, Weert, Nederweert, Asten en Someren.Ontwikkelingen
-
Risico's
Er zijn momenteel geen significante risico's te melden.
- Gemeenschappelijke regelingen
MGR (modulaire gemeenschappelijke regeling)
MGR (modulaire gemeenschappelijke regeling)
programma 2
Vestigingsplaats
Venray
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de wethouders zorg/sociaal domein van de 14 gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door 5 leden uit het algemeen bestuur.
Financieel belang
115
Jaarrekening:
Financieel resultaat
354
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
0
60
Vreemd vermogen
287
10.583
Bedrijfsactiviteiten
De MGR verricht werkzaamheden voor de 14 gemeenten in Noord en Midden-Limburg. De taken (modules “Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie”) betreffen:
• het beheer van het regionale budget: in hoofdlijnen betreft dit het ophalen van ontvangen rijksmiddelen bij de gemeenten, bekostigen van zorgaanbieders en regionale taken, afrekenen met gemeenten en aanbieders.
• het monitoren van ontwikkelingen binnen dit domein.
• het verzorgen van de financiële rapportages op bestuurlijk en ambtelijk niveau.
• het verzorgen van de regionale beleidscoördinatie op dit domein.
• het coördineren en ondersteunen van gemeentelijke toegangen.
Daarnaast wordt de inzet in het kader van het contractbeheer, contractmanagement en datamanagement die betrekking heeft op deze taken doorbelast aan alle deelnemers.Ontwikkelingen
• Het opdrachtgeverschap aan de MGR is nog in ontwikkeling.
• Bestendiging cq. verdere standaardisering van werkwijzen en processen.
• Oriënteren op mogelijkheden als schaalvergroting en nieuwe activiteiten in het sociaal domein om daarmee efficiencywinst (kostenbesparingen voor de regio) te bereiken.
• Meetbare resultaten leveren: de toegevoegde waarde van de MGR voor de gemeenten moet verder worden uitgewerkt in prestatie-indicatoren zoals bespaarde zorgkosten, terugvordering & verhaal.Risico's
• Risico op onvoorziene budgetoverschrijdingen doordat de MGR niet over een eigen weerstandsvermogen beschikt.
• Bedrijfscontinuïteit / onvoldoende gekwalificeerd personeel: De MGR is van een bescheiden omvang, waardoor de meeste functies solofuncties zijn en het lastig is om intern adequaat vervanging bij afwezigheid te organiseren. Hierdoor moet mogelijk extern ingehuurd worden.
• Niet adequaat in kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het sociaal domein.
• Rechtszaken inkooptrajecten: Aangezien de MGR een veelheid aan inkooptrajecten voor de regio verzorgt met grote belangen voor gemeenten en zorgaanbieders, leert de ervaring dat hier zo nu en dan rechtszaken uit voortkomen.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Enexis Holding NV
Enexis Holding NV
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Bosch
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
Dividend (112.050 aandelen)
Jaarrekening:
Financieel resultaat
1.300.000
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
4.241.000
5.441.000
Vreemd vermogen
5.154.000
4.907.000
Bedrijfsactiviteiten
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Ontwikkelingen
De rol van Enexis is essentieel voor versnelling van de energietransitie. Enexis is een strategische partner voor het bieden van een belangrijk fundament voor het kunnen behalen van de doelstellingen ten aanzien van broeikasgasreductie en duurzame opwekking. Om de transitie te realiseren moet er worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een decentraal, duurzaam energiesysteem. Dit vraagt forse aanpassingen in het energienetwerk en -dienstverlening.
In 2022 gaf Enexis 1,027 miljard euro uit aan uitbreiding en onderhoud van hun energienet. In 2023 stijgt dit naar een werkpakket van 1,34 miljard euro. Dit is een direct gevolg van de energietransitie en het werk dat daarvoor allemaal nodig is. Daarnaast is ook de gasprijs gestegen door de oorlog in Oekraïne. Hierdoor zien we dat veel bedrijven elektrificeren. In 2023 wordt tevens geïnvesteerd in "Mijnwater" zodat Enexis ervaring blijft opdoen in de warmtemarkt. De nettowinst over 2022 bedroeg € 1.300 miljoen (2021: € 199 miljoen). Een stijging van € 1.101 miljoen ten opzichte van 2021. Deze stijging wordt volledig verklaard door de eenmalige boekwinst van € 1.113 miljoen over de verkoop van de dochteronderneming Fudura in 2022. Fudura opereert op de commerciële markt en ondersteunt bedrijven met de verbetering en verduurzaming van hun energieprestaties. Onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhoudersvergadering wordt van de winst van Fudura € 100 miljoen als dividend uitgekeerd. Dit bedrag wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders ter compensatie van het verlies aan structureel dividend. Het resterende bedrag blijft binnen Enexis voor de versterking van de regionale netwerken.Risico's
Financieel risico: De energietransitie brengt hoge investeringen en kosten met zich mee. Daarnaast is Enexis blootgesteld aan risico's (grondstoffen, rente) die de leencapaciteit sterk beïnvloeden. De bronnen van eigen extra vermogen zijn beperkt, waardoor er mogelijk extra vermogen aangetrokken moet worden.
- Vennootschappen en coöperaties
NV Waterleidingmaatschappij (WML)
NV Waterleidingmaatschappij (WML)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Maastricht
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
Dividend (18 van de 500 aandelen)
Jaarrekening:
Financieel resultaat
nog niet bekend
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
194.003
nog niet bekend
Vreemd vermogen
387.395
nog niet bekend
Bedrijfsactiviteiten
De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk.
WML stelt de openbare drinkwatervoorziening veilig, beschermt bronnen en stimuleert duurzaam gebruik van water.Ontwikkelingen
Strategisch
Vanuit de visie werkt WML aan de hand van 3 speerpunten: Robuust, Samen en Duurzaam. Dit heeft o.a. geleid tot de volgende activiteiten en initiatieven:
• Invoering van een nieuwe crisisorganisatie
• Behalen van het predicaat 'klimaatneutraal', mede door de in bedrijfname van Windpark Ospeldijk. Hiermee kan WML het Limburgse drinkwater volledig met groene stroom oppompen, zuiveren en bij huishoudens en bedrijven afleveren;
• Diverse initiatieven samen met stakeholders en klanten om het watergebruik in Limburg te verduurzamen, zoals het programma Circulair water voor Chemelot en het onderzoek 'gedragsbeïnvloeding in de praktijk’.Bedrijfsvoering
Om in te kunnen spelen op de uitdagingen van de toekomst wil WML meer inzetten op vernieuwing. WML is van oudsher een uitvoerend operationeel bedrijf en wil meer denk- en slagkracht ontwikkelen. Daarvoor stellen ze o.a. een onderzoeks- en innovatieagenda op.Financieel
Vanaf 2021 heeft WML haar financieel beleid herijkt met de volgende doelen:
• Het veiligstellen van de financierbaarheid;
• Het reduceren van de schuldpositie;
• Het creëren van financiële ruimte voor nieuwe investeringen.Risico's
Strategische risico's:
- Beschikbaarheid kwalitatief goed personeel.
Door het ontwikkelen en uitvoeren van een strategische personeelsplanning (SPP) en competentiemanagement blijft WML investeren in haar medewerkers en de bedrijfsprocessen. - Beschikbaarheid kwalitatieve drinkwaterbronnen.
De aanwezigheid van PFAS in het milieu baart zorgen. De drinkwatersector pleit voor een totaal verbod van de toepassing PFAS, waardoor steeds complexere en duurdere zuiveringen verminderd worden.
Blijvende aandacht is ook noodzakelijk voor het tijdig acteren bij nieuwe of wijzigende bestemming- / omgevingsplannen. Ook stimuleert WML agrariërs om de nitraatuitspoeling (uit mest) te verminderen teneinde de kwaliteit van het grondwater te verbeteren.
Ook de kwaliteit van het Maaswater verdient veel aandacht en wordt 24 uur per dag gemonitord. Bij mogelijke verontreinigingen wordt de inname van Maaswater direct gestopt.
Bedrijfsvoeringsrisico's:
- Begrenzing financiering door WACC: WML staat voor forse investeringen in de infrastructuur. De aanscherping van de WACC speelt hierbij parten. De WACC is een wettelijke norm, die aangeeft hoe de activiteiten van het drinkwaterbedrijf worden gefinancierd. Drinkwaterbedrijven zijn monopolist. De regering wil voorkomen dat ze dit misbruiken en de consument te hoge tarieven in rekening brengen. Daarom zijn zowel de winst als de rentekosten op leningen gemaximeerd en dat maximum is in voorgaande jaren fors verlaagd. Na een flinke lobby vanuit de drinkwaterbedrijven heeft de Minister besloten deze daling tot en met 2024 te stoppen. Maar er is discussie om de WACC daarna weer verder aan te scherpen.
- Beveiliging toegang: Als onderdeel van de vitale infrastructuur dienen drinkwaterbedrijven aan hoge eisen te voldoen op het gebied van beveiliging. Het gaat hierbij om de informatiebeveiliging en de fysieke toegang tot productielocaties. WML werkt aan een programma om de beveiliging van de fysieke toegang door middel van organisatorische, bouwkundige en elektrotechnische maatregelen te vergroten, om onbevoegden te weren van de installaties en het daarin geproduceerde drinkwater.
- Beschikbaarheid kwalitatief goed personeel.
- Vennootschappen en coöperaties
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Haag
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
41.379 aandelen van € 2,50.
Jaarrekening:
Financieel resultaat
300.000
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
5.062.000
4.615.000
Vreemd vermogen
143.995.000
107.459.000
Bedrijfsactiviteiten
BNG is er voor het publieke domein en het publieke belang. Het doel van de BNG is gedreven door maatschappelijke impact. Het draait niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer. De BNG streeft hierbij meetbare impact bij hun klanten ten aanzien van: goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare en duurzame energie, duurzame steden en leefomgevingen en klimaatactie.
Onder het publieke domein rekent de BNG:
• De Nederlandse overheid, de provincies, de gemeenten en de waterschappen;
• Organisaties die een overheidstaak uitvoeren zoals woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen;
• Organisaties waarvan het aandelenkapitaal voor de helft of meer door de overheid wordt verschaft en/of activiteiten waarvoor de overheid 100% garant staat.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De BNG bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.Ontwikkelingen
In het eerste halfjaar van 2022 is verder gegaan met de uitvoering van de strategie ‘Ons Kompas Naar Impact’. De financiering van de transities bij hun klanten helpt om gezamenlijk maximale maatschappelijke impact te realiseren. Om het strategische partnerschap met klanten te versterken, is besloten tot een aanpassing van de commerciële organisatie.
In 2022 is de BNG verder gegaan met het optimaliseren van hun organisatie, om de aansluiting bij de wensen van de klanten te verbeteren. Ook is het klimaatactieplan van de bank gepubliceerd.
Over het verslagjaar 2022 werd een nettowinst gerealiseerd van EUR 300 miljoen. Een jaar eerder kwam de nettowinst uit op EUR 236 miljoen. Voornaamste oorzaken van de hogere nettowinst zijn een stijging van het renteresultaat en een hoger gerealiseerd resultaat financiële transacties uit hoofde van de liquiditeitsportefeuille (verkopen van rentedragende waardepapieren).
Risico's
Om slagvaardig te kunnen handelen, moet een bank bereid zijn bepaalde krediet-, markt-, liquiditeits-, operationele, nalevings-, beveiligings- en strategische risico’s te accepteren. Het risicomanagement van BNG Bank is erop gericht een veilig risicoprofiel te handhaven. De risicobereidheid van de bank wordt ingekaderd door een strikt kapitalisatiebeleid, de beperking van diensten en tegenpartijen in haar statuten, en het feit dat de bank geen handelsportefeuille heeft.
Om het risicobewustzijn te vergroten, heeft BNG Bank de verantwoordelijkheid voor de bewaking van limieten en doelstellingen inzake de risicobereidheid uitgebreid naar de risico-georiënteerde commissies.
Het risico bestaat dat de strategische beslissingen leiden tot winstderving en verlies van kapitaal door veranderingen buiten de macht van de BNG met betrekking tot het politieke klimaat, ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, de reputatie, het ondernemingsklimaat en Milieu, maatschappij en governance (ESG). Een belangrijk actiepunt hierbij is het opnemen van toezichtrichtlijnen op het gebied van ESG in het Risk Management Framework.
- Vennootschappen en coöperaties
Inkoopcentrum Zuid
Inkoopcentrum Zuid
Programma Overhead
Vestigingsplaats
Echt
Bestuurlijk belang
Deelname aan een coöperatie.
Financieel belang
De gemeente Weert is lid van de coöperatieve vereniging. Daarvoor betalen we een jaarlijkse bijdrage (€ 7.600,-).
Jaarrekening:
Financieel resultaat
Balans:
1-1-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
n.v.t.
n..v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Bedrijfsactiviteiten
Als het kennis- en expertisecentrum voor haar leden is Inkoopcentrum Zuid gericht op innovatieve en creatieve oplossingen voor inkoopvraagstukken. Het creëert aldus meer mogelijkheden voor optimaal en maatschappelijk verantwoord inkopen, slim gebruikmakend van de ruimte die de wet- en regelgeving biedt. Ook sluit Inkoopcentrum Zuid zelfstandig raamovereenkomsten, waaraan leden kunnen deelnemen. Leden die tijdelijk behoefte hebben aan een (parttime) inkoopspecialist in eigen huis, kunnen daarvoor terecht bij Inkoopcentrum Zuid.
Ontwikkelingen
-
Risico's
-
Samenwerkingsverbanden
- Samenwerkingsverbanden
Afvalsamenwerking Limburg
Afvalsamenwerking Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Publiek belang
Het organiseren en behartigen van de belangen van de Limburgse gemeenten bij het verwerken van het afval.
Financieel belang
Jaarlijkse contributie (€ 0,35 per inwoner).
Bedrijfsactiviteiten
ASL is een vereniging waar alle Limburgse gemeenten lid van zijn. ASL stelt zich ten doel om ingezameld huishoudelijk afval op een efficiënte wijze zo verantwoord mogelijk voor het milieu te laten verwerken. Dat doet zij bijvoorbeeld via contract-aanbesteding voor gemeenten voor grote afvalstromen zoals GFT en restafval en mogelijk in de toekomst meer stromen. ASL zorgt ook voor kennisdeling tussen de leden en voor belangenbehartiging van de leden op nationaal niveau.
Ontwikkelingen
Eind 2019 heeft ASL een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De leden willen niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. Ze gaan voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samenwerking en grensverleggend.
- Samenwerkingsverbanden
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Publiek belang
De leden collectief en individueel bijstaan bij het vervullen van de bestuurstaken en invulling arbeidsvoorwaardenbeleid.
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage (via Fonds GGU): 157
Bedrijfsactiviteiten
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is de organisatie die alle gemeenten in Nederland en de overzeese gebieden verbindt. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen.
Ontwikkelingen
De aandachtspunten in 2022 waren met name:
- De Wet tijdelijke opvang ontheemde Oekraïners.
- Hervormingsagenda Jeugd.
- Omgevingswet.
- Samenwerkingsverbanden
Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Vestigingsplaats
Roermond
Publiek belang
Organiseren netwerkstructuur voor bundeling en coördinatie van regionale projecten en trajecten op economisch en fysiek terrein.
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage: 30 (€ 0,60 per inwoner voor de proces-/organisatiekosten).
Bedrijfsactiviteiten
De samenwerking tussen 7 Limburgse gemeenten en diverse maatschappelijke partners is er op gericht de groene, verbindende en aantrekkelijke identiteit van Midden-Limburg te behouden en waar nodig te versterken. Door de samenwerking wordt bijgedragen aan een innovatieve en duurzame ontwikkeling van deze regio en het realiseren van maatschappelijke opgaven.
Ontwikkelingen
In december 2021 is de Regionale Investeringsagenda Midden-Limburg vastgesteld. Hierin werken we gezamenlijk aan de uitdagingen uit de visie Verbindend Hart van Limburg. Van de vrijgekomen middelen uit het regiofonds, ook wel GOML-middelen genoemd, wordt € 50.362 ingezet als startbijdrage voor de Investeringsagenda (Regio Deal).
- Samenwerkingsverbanden
Keyport
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Publiek belang
De aangesloten partijen (triple helix) slaan de handen ineen om de economische structuur van de regio duurzaam te versterken en het vestigingsklimaat te verbeteren.
Financieel belang
122 (€ 2,47 per inwoner)
Bedrijfsactiviteiten
De gemeenten Leudal, Cranendonck, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond en Weert ondernemen samen onder de naam Keyport, dé ondernemende regio!
Een regio die zich kenmerkt door flexibele en slimme MKB bedrijven. Bedrijven die samen met vele handige handen en slimme koppen de economische motor van de regio zijn.
Keyport is ook een netwerkorganisatie die ondernemers, onderwijs en overheid helpt met beter ondernemen. Samen willen we de economische structuur duurzaam versterken.
Concreet, doelgericht en waardevol. Keyport helpt met vragen over innovatie, duurzaamheid, ondernemerschap, personeel en zichtbaarheid.Ontwikkelingen
Keyport voert het Routeplan Keyport Next Level 2021-2024 uit. Dit plan geeft richting aan de ambitie en doelstellingen voor de periode tot 2025. Door uitvoering te geven aan dit plan kan er antwoord worden gegeven op de grote uitdagingen die er liggen, zoals de omslag van lineair naar circulair, arbeidsmarktvraagstukken, robotisering en digitalisering.
De voor de uitvoering van dit plan gevraagde verhoging van de bijdrage is niet door alle gemeenten ondersteund. Voor 2021-2024 is de bijdrage bevroren op het huidige niveau van € 2,47 per inwoner. Met de toekenning van de MKB-deal (€ 317.000) en resterende provinciale subsidie kan Keyport voorlopig de ambities van het Routeplan uitvoeren. Daar komt bij dat er door de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd dan gepland, en minder is uitgegeven. In 2022 is geïnvesteerd in het 'loopvermogen', schaalvergroting en is de mogelijke rol van Keyport in het kader van de Regiodeal Midden-Limburg uitgewerkt. - Samenwerkingsverbanden
EC Geo (Expertise Centrum GEO)
EC Geo (Expertise Centrum GEO)
Vestigingsplaats
Heythuysen
Publiek belang
Borging van continuïteit, kwaliteitsverbetering en eenheid van ruimtelijke data (Geografische informatie).
Financieel belang
Bedrijfsvoering: 187
Bedrijfsactiviteiten
Samenwerkingsvorm met als doel invulling te geven aan de wettelijke verplichtingen uit de Wet BGT en vervolgens aan het optimaliseren van het beheer en gebruik van Geo informatie.
In ECGeo vormen de deelnemende gemeenten (Roermond, Leudal, Weert en Nederweert) samen één bestuurslaag: het bestuur. Elke gemeente heeft één stem.
Ontwikkelingen
Het nut en belang van GEO-informatie is groter dan ooit. Het goed op orde hebben van deze data is van groot belang voor de uitdagingen van de toekomst. Er zal intensievere samenwerking tussen de verschillende werkvelden ontstaan, waarbij GEO-informatie de sleutel tot verbinding vormt. Daarom is het voor ECGeo belangrijk zich te verbreden en bekwamen in informatie- advisering en innovatie rondom GEO-informatie.
De belangrijkste ontwikkeling is de doorontwikkeling van de GEO-basisregistraties. Hierin wordt medio 2025 een eindbeeld geschetst van een 3D- samenhangende objectenregistratie waarin minimaal (delen van) de BGT, BAG, WOZ en BOR een positie krijgen. De huidige registraties gaan in elkaar op en worden aangevuld met informatie over de objecten in deze registraties van andere bronhouders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Nationaal Wegenbestand (NWB) van Rijkswater-staat of de leggers van de waterschappen. Deze ontwikkeling betekent veel voor alle organisaties die momenteel in deze registraties actief zijn en kan organisatorisch van intensievere samenwerking tot het in elkaar opgaan van organisaties betekenen.
In het geval van ECGeo waarin binnen de gemeenten versnippering in de uitvoering en beheer is ontstaan (WOZ bij een belastingsamenwerking, BAG en BOR bij de afzonderlijke gemeenten, ECGeo BGT en GEO-component in de andere registraties) kan dit afhankelijk van de keuze van de opdrachtgevers grote impact hebben. Elke afzonderlijk vermelde taak kan in theorie bij verschillende partijen liggen, mits er goed wordt samengewerkt. Binnen ECGeo worden pilots uitgevoerd om grip te krijgen op thema’s binnen deze ontwikkeling.